14 km schema van Sportrusten

This is Running gebruikt het 14 schema van Sportrusten. Met dit schema werken begeleiden zij hardlopers naar de marathon. Dit schema is anders dan het traditionele schema. Vernieuwend, revolutionair, wetenschappelijk en verantwoord. Geen lange duurlopen, niet bezig zijn met tijden, maar hardlopen op hartslag en het lopen van gerichte kilometers. Maar waarom zou je dit schema volgen en niet het traditionele schema?

Het 14 km schema wordt door steeds meer hardlopers gebruikt om de marathon te lopen. Het schema gaat uit van het trainen op hartslag en met korte duurlopen. Hoewel het in het begin nog niet door iedereen werd geaccepteerd merk je nu dat steeds meer hardlopers overstag gaan. Ze zien de voordelen van het schema en daarnaast geeft het ook het gewenste resultaat. En naast dat het een goed en verantwoord schema is is het ook goed in te passen in je leven. De trainingen zijn korter en daardoor kosten ze minder tijd. En dat is voor veel mensen met een druk sociaal- en werkleven een pre. 

Het 14 km schema van Sportrusten is een goed gefundeerd schema. Het gaat uit van 100 dagen en heeft vier trainingen in de week. Twee duurlopen op hartslag, een training op een lage hartslag en een intensieve training. Bij elkaar een gevarieerd trainingsprogramma waarbij je doelgericht naar de marathon toewerkt. Aan de hand van een test die je voorafgaand van het schema doet wordt de persoonlijke marathonhartslag bepaald. Deze hartslag staat centraal gedurende het schema en tijdens de marathon.

Er wordt gedurende het schema in verschillende hartslagzones getraind. Hierdoor krijgt het lichaam elke keer weer een nieuwe prikkel, waardoor je gedurende het traject steeds fitter en sneller wordt. Ook gaat het 14 km schema uit van veel rust. Want trainen is niet alleen km’s maken. Het lichaam moet na elke training weer herstellen voor de volgende training. En doordat de trainingen relatief kort zijn kan het lichaam optimaal herstellen, waardoor de kwaliteit van de volgende training weer optimaal is.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*